بشارت دین

حضرت علی(ع): آن کسی که پژوهش را استمرار نمی بخشد از درک دانش بی نصیب است ...

بشارت دین

حضرت علی(ع): آن کسی که پژوهش را استمرار نمی بخشد از درک دانش بی نصیب است ...

چرا حجاب داشته باشیم؟ قرآن و یک حدیث ...

بسم الله الرحمن الرحیم 

پوشش و حجاب در قرآن 

 

پوشش و لباس تقوی در قرآن

یَا بَنِی آدَمَ قَدْ أَنزَلْنَا عَلَیْکُمْ لِبَاسًا یُوَارِی سَوْءَاتِکُمْ وَرِیشًا وَلِبَاسُ التَّقْوَىَ ذَلِکَ خَیْرٌ ذَلِکَ مِنْ آیَاتِ اللّهِ لَعَلَّهُمْ یَذَّکَّرُونَ (اعراف آیه 26)

ای فرزندان آدم! برای شما، لباس فرو فرستادیم که اندام شما را بپوشاند؛ و مایة زینت شماست؛ و لباس تقوی بهتر است؛ این از آیات خدا است، باشد که متذکر شده، پند گیرند.

برهنگی و بی‌حجابی، دامی شیطانی

یَا بَنِی آدَمَ لاَ یَفْتِنَنَّکُمُ الشَّیْطَانُ کَمَا أَخْرَجَ أَبَوَیْکُم مِّنَ الْجَنَّةِ یَنزِعُ عَنْهُمَا لِبَاسَهُمَا لِیُرِیَهُمَا سَوْءَاتِهِمَا إِنَّهُ یَرَاکُمْ هُوَ وَقَبِیلُهُ مِنْ حَیْثُ لاَ تَرَوْنَهُمْ إِنَّا جَعَلْنَا الشَّیَاطِینَ أَوْلِیَاء لِلَّذِینَ لاَ یُؤْمِنُونَ (اعراف آیه 27)

ای فرزندان آدم! مبادا شیطان، شما را بفریبد، آن‌چنان که پدر و مادر شما را از بهشت، بیرون راند، لباسشان را از تنشان بیرون آورد، تا عیب و عورتشان را به آنها بنمایاند. مسلماً او و گروه وابسته به او، شما را از جایی و یا به گونه‌ای می‌بینند که شما، آنها را نمی‌بینند.ما شیاطین را اولیاء و همکاران کسانی قرار دادیم که ایمان نمی‌آورند.

به تعبیر فرانتس فانون در کتاب انقلاب الجزایر:

هر چادری که دور انداخته می‌شود، افق جدیدی را که بر استعمارگر، ممنوع بود در برابر او، می‌گشاید. و بدن الجزایری را که عریان شده است، تماماً به او نشان می‌دهد؛ و پس از دیدن هر چهره، بی‌حجابی، امیدهای حمله‌ور شدن اشغالگر، عرضه می‌گردد.

آنگاه است که به تعبیر قرآن:

شیطان و همکاران طاغوتیش، شما را به گونه‌ای می‌بینند که شما، آنها را نمی‌بینند، و بر افراد بی‌ایمان، تسلط می‌یابند، و در زمرة اولیاء آنها، قرار می‌گیرند: إِنَّهُ یَرَاکُمْ هُوَ وَقَبِیلُهُ مِنْ حَیْثُ لاَ تَرَوْنَهُمْ .

اما زن محجبه که خود را با لباس، می‌پوشاند و در نقطه مقابل خواسته شیاطین، بیرون و دیگران را می‌بینند ولی خود دیده نمی‌شود به نوعی محرومیت را به استعمارگران و اولیاء شیطانی، تحمیل می‌کند؛ زیرا به گفتة فرانتس فانون:

این دیدن، یک طرفه است؛ و طرف مقابل، نمی‌تواند او را ببیند؛ و زنی که دیده نمی‌شود، تسلیم نمی‌گردد؛ و خود را عرضه نمی‌کند. (فرانتس فانون، صحفه 14)

افراط و تفریط در زینت و حجاب

یَا بَنِی آدَمَ خُذُواْ زِینَتَکُمْ عِندَ کُلِّ مَسْجِدٍ وکُلُواْ وَاشْرَبُواْ وَلاَ تُسْرِفُواْ إِنَّهُ لاَ یُحِبُّ الْمُسْرِفِینَ (اعراف آیه 31)

ای فرزندان آدم! زینت خود را به هنگام رفتن به مساجد، برگیرید و بخورید، و بنوشید، اما اسراف نکنید که خداوند، اسراف کنندگان را دوست ندارد.

شیطان می گفت: من از او، برترم. چون مرا از (ماده) آتش، آفریده‌ای؛ و آدم را از خاک تیره و سیاه؛ و از این سو، پویندگان راه خدا را به تفریط در تزیین و زهد دروغین، وسوسه می‌کند، و نظافت و تناسب و زینت ظاهر را، مغایر با کمالات معنوی جلوه می‌دهد؛ و آنان را تشویق می‌کند که با مویی، ژولیده و با دهانی، مسواک نزده و پایی نشسته و بدنی، حمام نرفته و لباسی نامرتب و چرکین به مساجد و اجتماعات، درآیند. و با این حالت تنفرانگیز، همه را از دین و مسجد و حزب‌الله، متنفر سازند؛ و خاطرات بدی همراه با مفاهیم مذهبی در ذهن کودکان و جوانان بسازند. این نوع افراد نیز، جزو همان دستة مذکور در آیة 30 سورة اعراف هستند که می‌فرمایند:

إِنَّهُمُ اتَّخَذُوا الشَّیَاطِینَ أَوْلِیَاء مِن دُونِ اللّهِ وَیَحْسَبُونَ أَنَّهُم مُّهْتَدُونَ (اعراف آیه 30)

اینان، شیاطین را به جای خدا، دوست و اولیاء خود گرفته‌اند؛ و گمان می‌کنند که از هدایت یافتگانند!

وقتی یکی از زاهد نمایان پیرو شیطان، بنام «عباد بن کثیر» چشمش به لباس آراسته امام صادق (ع) افتاد، رو کرد به امام و گفت: «تو، از خاندان پیغمبری، پدرت علی (ع)، لباس بسیار ساده می‌پوشید. آیا بهتر نبود که تو نیز،‌ لباسی می‌پوشیدی که جنبة زینت نداشت؟

امام فرمودند: وای بر تو ای عباد!  مَنْ حَرَّمَ زِینَةَ اللّهِ الَّتِیَ أَخْرَجَ لِعِبَادِهِ (اعراف آیه 32)

مگر قرآن نمی‌فرماید: چه کسی حرام کرده است، زینتهایی را که خداوند، برای بندگانش آفریده است؟ (وسائل الشیعه، ج3، ابواب الملابس باب 7 حدیث 4)

و این عشق و علاقه به زینت و تجمل در زنان،‌ بیشتر از مردان است تا آنجا که دیده می‌شود گاهی سایر لذات، برایشان تحت‌الشعاع قرار می‌گیرد و بنابراین، به همان اندازه که زنان، مظهر جمال و کمال‌اند، در معرض خطر انحراف به سوی شیطانند.

حدود زینت و حجاب در قرآن:

قُل لِّلْمُؤْمِنِینَ یَغُضُّوا مِنْ أَبْصَارِهِمْ به افراد با ایمان بگو چشمهای خود را کوتاه کنند.

وَیَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ذَلِکَ أَزْکَى لَهُمْ إِنَّ اللَّهَ خَبِیرٌ بِمَا یَصْنَعُونَ و در حفظ پوشش اندام خویش، بکوشند. این برایشان، تزکیه و پاکی بیشتری در بردارد؛ مسلماً خداوند،نسبت به آنچه می‌کنند آگاه است.

وَقُل لِّلْمُؤْمِنَاتِ یَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ و به بانوان با ایمان بگو: چشمهای خود را فرو گیرند.

وَیَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ و عورتهای خویش را پوشیده نگاه دارند.

وَلَا یُبْدِینَ زِینَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا و زینت خود را جز آن مقدار که ظاهر است، آشکار ننمایند.

وَلْیَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَى جُیُوبِهِنَّ و روسری‌های خود را بر سینه خود افکنند.(تا گردن و سینة آنان، آشکار نشود)

وَلَا یُبْدِینَ زِینَتَهُنَّ إِلَّا و جز برای این افراد، زینت خود را آشکار نسازند:

لِبُعُولَتِهِنَّ أَوْ آبَاء بُعُولَتِهِنَّ أَوْ أَبْنَائِهِنَّ أَوْ أَبْنَاء بُعُولَتِهِنَّ أَوْ إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِی إِخْوَانِهِنَّ أَوْ نِسَائِهِنَّ

لِبُعُولَتِهِنَّ شوهرانشان

أَوْ آبَائِهِنَّ  پدرانشان

أَوْ آبَاء بُعُولَتِهِنَّ پدرشوهرانشان

أَوْ أَبْنَائِهِنَّ  پسرانشان

أَبْنَاء بُعُولَتِهِنَّ  پسران همسرانشان

أَوْ إِخْوَانِهِنَّ  برادرانشان

أَوْ بَنِی إِخْوَانِهِنَّ پسر برادرانشان

أَوْ بَنِی أَخَوَاتِهِنَّ پسران خواهرانشان

أَوْ نِسَائِهِنَّ  زنان هم‌کیششان

أَوْ مَا مَلَکَتْ أَیْمَانُهُنَّ افراد سفیه که تمایلی به زن ندارند.

أَوِ التَّابِعِینَ غَیْرِ أُوْلِی الْإِرْبَةِ مِنَ الرِّجَالِ کنیزانشان

أَوِ الطِّفْلِ الَّذِینَ لَمْ یَظْهَرُوا عَلَى عَوْرَاتِ النِّسَاء کودکانی که از امور جنسی مربوط به زنان آگاه نیستند.

وَلَا یَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِیُعْلَمَ مَا یُخْفِینَ مِن زِینَتِهِنَّ و پاهای خود را به زمین نزنند تا زینت‌های پنهانشان، (همچون صدای کفش و خلخالشان) آشکار شود.

وَتُوبُوا إِلَى اللَّهِ جَمِیعًا أَیُّهَا الْمُؤْمِنُونَ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ و همگی به سوی خدا توبه و بازگشت کنید، ای افراد باایمان! باشد که رستگار شوید.

(سوره نور: 31/30)

همانطور که از این آیات، بخوبی برمی‌آید، قرآن از مردان و زنان نمی‌خواهد که زینت نکنند، بلکه از آنان می‌خواهد که در عین استفاده از زینت‌های بجا و به مورد از حدودی که تعیین شده، پا فراتر ننهاده، تقوی و پاکدامنی، بخرج دهند که این جهان، آزمایشگاه ماست، و خداوند می‌فرماید:

إِنَّا جَعَلْنَا مَا عَلَى الْأَرْضِ زِینَةً لَّهَا لِنَبْلُوَهُمْ أَیُّهُمْ أَحْسَنُ عَمَلًا (کهف آیه 16)

و ما آنچه را که بر روی زمین است، زینت قرار دادیم، تا آنان را بیازمائیم که کدامیک، نیکوکارترند.

قرآن کریم از سه نوع حجاب سخن گفته که در ذیل به اجمال به آنها می پردازیم:

حجاب چشم

قُلْ لِلْمُؤْمِنِینَ یَغُضُّوا مِنْ أَبْصارِهِمْ (نور؛30) ای رسول ما به مردان مؤمن بگو تا چشمها را از نگاه ناروا بپوشند.

قُلْ لِلْمُؤْمِناتِ یَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصارِهِنَّ(نور؛31) ای رسول به زنان مؤمن بگو تا چشمها را از نگاه ناروا بپوشند.

شاید گفته حضرت عیسی (ع)، تفسیر کننده این ارتباط باشد که می‌فرماید:

در تورات موسی نوشته شده، زنا نکن، ولی من می‌گویم: اگر حتی با نظر شهوت‌آلود به زنی نگاه کنی همان وقت در دلت با او زنا کرده‌ای (. انجیل، متی – 5: 28 – 27)

حجاب در گفتار

نوع دیگر حجاب و پوشش قرآنی، حجاب گفتاری زنان در مقابل نامحرم است
فَلا تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ فَیَطْمَعَ الَّذِی فِی قَلْبِهِ مَرَضٌ(احزاب آیه 32) پس زنهار نازک و نرم با مردان سخن نگویید؛ مبادا آن که دلش بیمار (هوا و هوس) است به طمع افتد.

حجاب رفتاری

نوع دیگر حجاب و پوشش قرآنی، حجاب رفتاری زنان در مقابل نامحرم است. به زنان دستور داده شده است به گونهای راه نروند که با نشان دادن زینتهای خود باعث جلب توجه نامحرم شوند:

وَ لا یَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِیُعْلَمَ ما یُخْفِینَ مِنْ زِینَتِهِنَّ(نور آیه 31) و آن طور پای به زمین نزنند که خلخال و زیور پنهان پاهایشان معلوم شود.

حجاب زنان سالمند

قرآن مجید به شکل ظریفی به این تأثیر و تأثّر اشاره فرموده است. نخست به زنان سالمند اجازه میدهد که بدون قصد تبرّج و خودنمایی، لباسهای رویی خود، مثل چادر را در مقابل نامحرم بردارند، ولی در نهایت میگوید: اگر عفت بورزند، یعنی حتی لباسهایی مثل چادر را نیز بر ندارند، بهتر است.

وَ الْقَواعِدُ مِنَ النِّساءِ اللاَّتِی لا یَرْجُونَ نِکاحاً فَلَیْسَ عَلَیْهِنَّ جُناحٌ أَنْ یَضَعْنَ ثِیابَهُنَّ غَیْرَ مُتَبَرِّجاتٍ بِزِینَةٍ وَ أَنْ یَسْتَعْفِفْنَ خَیْرٌ لَهُنَّ وَ اللَّهُ سَمِیعٌ عَلِیمٌ.(نور آیه 60)

این همه آفت که به تن می‌رسد از نظر توبه شکن، می‌رسد

دیده فرو پوش، چو دُر در صدف تا نشوی تیر بلا را هدف

تقوی در پوشش سینه و گردن

به دنبال استثناء چهره و دست‌ها تا مچ، می‌فرماید:

وَلْیَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَى جُیُوبِهِنَّ

یعنی باید روسری خود را بر روی سینه و گریبان خویش قرار دهند

وَلَا یَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِیُعْلَمَ مَا یُخْفِینَ مِن زِینَتِهِنَّ

زنان، پاهای خود را به زمین نزنند، تا زینت‌های پنهانشان، دانسته شود

ارزش و اهمیت حجاب در قرآن

قرآن، زنان ایده‌آل را که در بهشت، جای دارند، به مروارید محجوب و پوشیده در صدف تشبیه نموده، می‌فرماید: «کَأَمْثَالِ اللُّؤْلُؤِ الْمَکْنُونِ (واقعه آیه 23)

و یا آنان را به جواهرات اصلی، چون یاقوت و مرجان، تشبیه می‌کند

فِیهِنَّ قَاصِرَاتُ الطَّرْفِ لَمْ یَطْمِثْهُنَّ إِنسٌ قَبْلَهُمْ وَلَا جَانٌّ کَأَنَّهُنَّ الْیَاقُوتُ وَالْمَرْجَانُ (الرحمن آیه 56 و 58)

در آنجا، زنان زیبا و با حیا هستند که پیش از آنان، دست هیچ‌کس به آن‌ها نرسیده، گویی یاقوت و مرجانند.

بنابراین حجاب، کمال و وقار زن بوده، نشانگر ارزش و اصالت وی، می‌باشد؛ و خداوند پاداش عظیم و بی‌کرانی را برای زنان تقوی پیشه و پاکدامن، مقرر داشته چنانکه حضرت مریم (ع) در بحبوبة جوانی و عشق و زیبایی، خدا را بر هوی و هوس‌ها، برگزید؛ و خداوند در برابر این پاکدامنی و تقوی، از روح قدسی خویش در وی بدمید؛ و او را بر زنان جهان برگزید و سیّده زنان جهان گردید که:

وَمَرْیَمَ ابْنَتَ عِمْرَانَ الَّتِی أَحْصَنَتْ فَرْجَهَا فَنَفَخْنَا فِیهِ مِن رُّوحِنَا وَصَدَّقَتْ بِکَلِمَاتِ رَبِّهَا وَکُتُبِهِ وَکَانَتْ مِنَ الْقَانِتِینَ

و مریم دختر عمران، (نمونه ایمان بود) که دامن خود را پاکیزه، نگاهداشت. و در اثر آن، روح قدسی خویشع در او بدمیدیم. (و نیز در اثر اینکه) کلمات پروردگار خود و کتب آسمانی او را با کمال ایمان تصدیق کرد، و از بندگان مطیع خدا بود.

پیامبر اعظم (ص) فرمودند: هر زنی که خود را خوشبو کند و از خانه بیرون رود و مردان نامحرم بوی خوش او را استثمام کنند مورد لعنت خداست تا برگردد. و یا می فرماید یکی از چهار گروهی که شب و روز مورد غضب خدا هستند زنانی هستند که مثل مردان در جامعه ظاهر می شوند نوع پوشش و لباس آنها طوری است که سبب تحریک می شوند. باز در جایی دیگر پیامبر می فرماید: دو گروهند که اهل آتشند و من حتی دوست ندارم به آنها نگاه کنم؛‌گروهی که مردم را اذیت می کنند و زنانی که با لباسهای نازک در جامعه ظاهر می شوند و مردان را بسوی خود جذب می کنند ... این زنها نه وارد بهشت می شوند و نه بوی اورا استثمام می کنند. ‌درجایی دیگر از پیامبر داریم. (مرات النساء ص 40)

الهم عجل لولیک الفرج  

به امید ظهور امام زمان 3 صلوات

نظرات 2 + ارسال نظر
التماس دعا 8 اردیبهشت 1392 ساعت 12:46 ق.ظ

راه حضرت زهرا کدام است؟

اون روزا بین مردم حیا بود محرم و نامحرم از هم جدا بود

اون روزا خانم ها با حجاب بودند بحثی از جوراب های کوتاه نبود

اون روزا لختی زن مطرح نبود این همه شلواراشون کوتاه نبود

اون روزا این جور لباس ها مد نبود این جور بدعت ها اصلا تو دین نبود

سر و گردن زنها پوشیده بود این شالهای کذائی هیچ جا نبود

اون روزا مانتوهای چسبان نبود دختر بی چادری تو شهر نبود

دختر از نامحرمش رو می گرفت حرفی از این خود نمائی ها نبود

اون روزا چون دخترا دین دار بودند موهای سر کسی بیرون نبود

اون روزا آرایش ها این جور نبود بحثی از ابرو و زیر ابرو نبود

دختر آستین کوتاه هیچ جا نبود چونکه این فرهنگش جا افتاده بود

اون روزا مردها غیرتی بودند هیچ کجا بحث بی غیرتی نبود

اون روزا پسرا با وقار بودند کمتر آویزون دخترا بودند

اون روزا حرفی با نامحرم نبود هیچ کجا حرفی از چت کردن نبود

اون روزا صدا صدای اذان بود صدای غنا و موسیقی نبود

گوش دادن به صدای زیبای زن از روی لذت و تفریح گناه بود

اون روزا هیچ تکنولوژی ای نبود عکسهای سکسی غوغا نکرده بود

چون اسلام تو دلها نقش بسته بود فیلم های مبتذل تو خونه نبود

اون روزا سی دی و ماهواره نبود انحراف جوون ها این قدر نبود

اون روزا مردم خیلی دیندار بودند دین فقط توی شناسنامه نبود

اون روزا همه خدا دوست بودند این همه از دین فراری نبودند...



اگه دنیا همین طور پیش بره و کسی نخواد جلوش رو بگیره



یه روز جوراب پوشیدن از بین میره چون بی جورابی کلاس محسوب میشه

اون وقت مانتو کوتاه املی میشه چون برهنگی هم عادی میشه

وقتی که این مانتو هم برداشته شه لذت از نامحرم هم حلال میشه

زندگی برای یک زن سخت میشه چون می دونه داره بازیچه میشه

میدونه داره بجای یه گوهر ابزار شهوت مرد ها میشه

انوقت بی بند وباری اوجش میشه چونکه شیطون خیلی پر زور میشه

انوقت پوشیده ها مسخره میشن چونکه دیندار تو جامعه کم میشه

انوقت اگر کسی باغیرت باشه مایه شرمساری اقوامش میشه

زندگی مردم بیهوده میشه چون کتاب خدا فراموش میشه

چون که میگن عصر تکنولوژیه حرف زدن از خدا هم گناه میشه

انوقته که عصر عصر حجر میشه ولی این کارا به اسم دین میشه



بیا سعی کنیم که دنیا زنده شه آماده فرج حضرت بشه

اگر هر کس خودشو درست کنه مطمئن باش جامعه درست میشه

پس بیائیم فرصت ها را از دست ندیم این دنیای مرده را زنده کنیم

تا وقتی که حضرت مهدی امد از دست همه ما راضی بشه

ghaedian 8 اردیبهشت 1392 ساعت 07:09 ب.ظ http://physiology-prayer.blogfa.com/

سلام وبلاگتون فوق العاده است. با افتخار لینک شدید.

سلام مچکرم
ما منتظریم ازمون بخوان تا انجام بدیم
وگرنه مطالب خیلی زیاد هستن
یا حق

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد