بشارت دین

حضرت علی(ع): آن کسی که پژوهش را استمرار نمی بخشد از درک دانش بی نصیب است ...

بشارت دین

حضرت علی(ع): آن کسی که پژوهش را استمرار نمی بخشد از درک دانش بی نصیب است ...

جوونا قدر خودتون رو بدونین ...

بسم الله الرحمن الرحیم


انسان در چهل سالگی به بلوغ عقلانی می‌رسد

چنانچه شخصی به سنّ چهل برسد و بسوی خدا بازگشت ننماید، شیطان پیشانی او را مسح نماید و گوید: پدرم فدای تو باد که دیگر رستگار نخواهی شد!

قرآن

و همین نکته در مسأله بلوغ عقلانی انسان پس از گذشت چهل سال از عمر او در دنیا به چشم می‌خورد؛ و در اشاره به این موضوع در قرآن کریم می‌فرماید: حَتىَّ إِذَا بَلَغَ أَشُدَّهُ وَ بَلَغَ أَرْبَعِینَ سَنَةً قَالَ رَبّ‏ِ أَوْزِعْنىِ أَنْ أَشْکُرَ نِعْمَتَکَ الَّتىِ أَنْعَمْتَ عَلىَ‏َّ وَ عَلىَ‏ وَالِدَىَّ وَ أَنْ أَعْمَلَ صَالِحًا تَرْضَئهُ وَ أَصْلِحْ لىِ فىِ ذُرِّیَّتىِ  إِنىّ‏ِ تُبْتُ إِلَیْکَ وَ إِنىّ‏ِ مِنَ الْمُسْلِمِین‏ (سوره الأحقاف ذیل آیه 15)

و هنگامی که انسان به مرحله رشد و شکوفائی تامّ رسید و چهل سال بر او بگذشت می‌گوید: پروردگارا، طریق شکر و سپاس نعمتهای خودت را بر من و پدر و مادرم به من الهام فرما! و طریق انجام عمل صالح که مورد رضا و تحسین تو باشد را به من بیاموز! و در میان ذرّیّه من صلاح و سداد را استوار فرما! بدرستیکه من به تو روی آوردم و تسلیم خواست و اراده تو گشتم.

روایات

و لهذا در «خصال» صدوق از امام صادق علیه السّلام روایت می‌کند که فرمودند:

إنّ العَبدَ لَفی فُسْحَةٍ مِن أمرِه ما بَینَهُ و بینَ أربعینَ سَنةً؛ فإذا بَلَغ أربعینَ سَنةً أوحَی اللهُ عزَّوجلَّ إلَی مَلَئکَتِه: إنّی قد عَمَّرتُ عَبدی عُمرًا فَغَلِّظا و شَدِّدا و تَحَفَّظا و اکتُبا عَلیهِ قَلیلَ عَمَلِه و کَثیرَهُ و صَغیرَهُ و کَبیرَه (خصال (أبواب الأربعین و مافوقه) حدیث 24،ص 545)

«بنده تا سنّ چهل سالگی مورد عفو و مغفرت پروردگار است؛ و زمانی که به این سنّ رسید خدای متعال به دو ملک رقیب و عتید که موکّل بر اعمال و کردار او هستند وحی می‌فرستد: من به تحقیق به بنده‌ام عمر کافی جهت کسب معرفت و بلوغ عقلی عنایت کردم، از این پس دیگر او در کردار و اعمالش رها و آزاد نیست، بر او سخت گیرید و هر آنچه از او سر می‌زند کم یا بسیار دقیقاً ثبت و ضبط نمائید!»

و نظیر این روایت نیز در «خصال» از امام صادق علیه‌ السّلام آمده است:

إذا بَلَغ العبدُ ثَلاثًا و ثَلَثینَ سَنةً فَقد بَلَغ أشُدَّهُ؛ و إذا بَلَغَ أربعینَ سَنةً فَقد بَلَغَ مُنتهاهُ(خصال (أبواب الأربعین و مافوقه)حدیث 23،ص 545)

«زمانیکه عبد به سی و سه سالگی می‌رسد به مرتبه قوام جسمی و روحی نائل می‌گردد؛ و زمانیکه به سنّ چهل سالگی می‌رسد عقل او به نهایت درجه قدرت و سعه و ادراک می‌رسد.»

چنانچه این حدیث در کتب شیعه و در «احیاء‌ العلوم» وارد است:

إذا بَلَغ الرَّجُلُ أربعینَ سَنةً و لَم یَتُبْ مَسحَ الشَّیطانُ وَجهَهُ بِیَدهِ و قالَ: بِأبی وَجهُ مَن لا یُفْلِح(سفینة البحار (با مختصر اختلاف) ج 2، ص 332؛ إحیاء العلوم، ج 3، ص 28)

«چنانچه شخصی به سنّ چهل برسد و بسوی خدا بازگشت ننماید، شیطان پیشانی او را مسح نماید و گوید: پدرم فدای تو باد که دیگر رستگار نخواهی شد!»

 

نکته علمی و دلیل

نتایج تحقیقات دانشمندان نشان می دهد سرعت و عملکرد مغز انسان در سن سی و نه سالگی به اوج خود می رسد و پس از آن مغز به تدریج قدرت و سرعت خود را از دست می دهد. به گفته دانشمندان علت کاهش قدرت پس از سن سی و نه سالگی این است که مغز به تدریج ماده مایلین را از دست می دهد.

این ماده در اطراف سلول های مغز را در برگرفته است و سرعت انتقال پیام های الکتریکی بین سلول های عصبی مغز کمک می کند.

بنابراین با کاهش این ماده سرعت انتقال پیام های الکتریکی بین عصب های مغز نیز کاهش پیدا می کند. این نتایج پس از بررسی توانایی های حرکتی گروهی از افراد داوطلب در سنین بین بیست و سه تا هشتاد سال به دست آمده. دانشمندان امیدوارند این اکتشافات به حل مشکل کندی مغز سالخوردگان کمک کند.

بدون تردید وشک و بدون تحقیق اضافه میکنم که در روایات غذاهایی هست که برای تقویت مغز و حافظه سفارش شده

و در واقع برای افزایش ماده مایلین و این تحقیق را به شما عزیزان سفارش میکنم

در پناه حق

 

اللهم عجل لولیک الفرج

به امید ظهور بهترین طبیب جسم و جان و دل  که صد البته نردیک است...


در صورت تمایل به اشتراک بگذارید


نظرات 1 + ارسال نظر
دریا 28 خرداد 1392 ساعت 02:59 ب.ظ http://www.harfedel92.blogfa.com

سلام
واقعا خیلی آگاه کننده بود.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد