بشارت دین

حضرت علی(ع): آن کسی که پژوهش را استمرار نمی بخشد از درک دانش بی نصیب است ...

بشارت دین

حضرت علی(ع): آن کسی که پژوهش را استمرار نمی بخشد از درک دانش بی نصیب است ...

تدبری در قرآن کریم، خواب مرگ موقتی

بسم الله الرحمن الرحیم
 

تفسیر نور

جَرَحتم از جارحة به معناى عضو است، عضوى که با آن کار و کسب مى‏شود و سپس به خودِ کار و عمل گفته شده است.

با اینکه خداوند به هنگام خواب روح انسان را مى‏گیرد، ولى مى‏فرماید: ما شما را مى‏گیریم، پس معلوم مى‏شود روح انسان تمام حقیقت اوست.

 وَهُوَ الَّذِی یَتَوَفَّاکُم بِاللَّیْلِ وَیَعْلَمُ مَا جَرَحْتُم بِالنَّهَارِ ثُمَّ یَبْعَثُکُمْ فِیهِ لِیُقْضَى أَجَلٌ مُّسَمًّى ثُمَّ إِلَیْهِ مَرْجِعُکُمْ ثُمَّ یُنَبِّئُکُم بِمَا کُنتُمْ تَعْمَلُونَ
و این خداست که بوسـیله شب فعالیت زندگی شما را میگیرد و می داند در روز بدن شما چه آسیبهائی دیده و دوباره شما را با روز بر می انگیزد. (سوره انعام آیه 60)

خواب، یک مرگ موقتى است و هربیدارى نوعى رستاخیز. یتوفاکم، یبعثکم
قانون طبیعى آن است که شب براى خواب و روز براى کار باشد. یتوفّاکم باللیل، جرحتم بالنّهار

 هر روز عمر، یک فرصت و بعثت جدید است. یبعثکم
 
زندگى ما، تاریخ و برنامه و مدّت معیّن دارد. أجل مسمّی
 
خود را براى پاسخگویى قیامت آماده کنیم. الیه مرجعکم
 
خداوند با اینکه کار بد ما را مى‏داند ولى باز هم به ما مهلت داده و روح گرفته را به بدن برمى‏گرداند. یعلم ما جرحتم بالنّهار ثمّ یبعثکم
 
قیامت، روز روشن شدن حقیقت اعمال است. ینبّئکم بما کنتم تعملون
نکات آیه...
 فعالیت بدن انسان بوسیله شب گرفته میشود و در روز این فعالیت برانگیخته می شود:
انسان در مغز خود دستگاهی دارد که به امور خواب و بیداری وی می پردازد. این دستگاه که یک دستگاه سلولی است در مغز میانی قرار دارد و از طریق عصبهای بینائی با محیط بیرون رابطه دارد. با رو آوردن شب و افزایش تاریکی این دستگاه غده صنوبری در مغـز، مغز را تحریک می کند که هورمون (مـوسوم به ملاتونین) را ترشح کند. این هـورمـون ماده خواب آور بدن است. هر چه بیشتر غده مربوطه عنصر مزبور را ترشح کند فعالیتهای مغز بیشتر و بیشتر کاهش پیدا می کند و در نتیجه انسان بخواب می رود.
بر عکس وقـتی در سـپـیـده دم محـیـط روشن و روشن تر می شود دسـتگاه مربوط به غده صنوبری علامت می دهد که تولـیـد و تـرشـح عـنـصر مزبور را قطع کند. وقـتی تـمـرکـز عـنـصـر مـزبـور کم می شود نفـسهای زندگی بیدار می شوند و بدن به کمک هورمونهای استرسی خود، خود را برای روز جدید دیگری بکار می اندازد.
به این ترتیب همانطور که آیه گفـته: بـوسـیـلـه شب فـعالـیت زندگی بدن گرفته می شود و انسان بخواب برده می شود و در روز برانگیخته می شود. واژه هائی که قرآن اسـتـفـاده کـرده نـیز دقـیـقاً مناسب با کارکرد این سیستم موجود در بدن است. مثلاً از مصدر« بَعْـث» به معنی بـرانگـیخـتـن بـجـای واژه هـای دیگـری کـه بـه معـنی بیدار کردن هستند استفاده کرده که مناسب کارکرد هورمونهای استرسی است  

بدن در روز آسیبهائی می بیند:
آسـیبهائی که بدن انسان بطور پی درپی می بیند مردن برخی از سلولهای آن است. و در شب مخصوصاً در هـنگـام خواب سلولهای جدید درست می شوند.
صدق الله العلی العظیم


الهم عجل لولیک الفرج

به امید ظهور ناطق قرآن که هزاران البته نزدیک است ...

نظرات 1 + ارسال نظر
........... 23 اردیبهشت 1392 ساعت 04:12 ب.ظ

سلام
بلههههههههههههههههههههه

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد