بشارت دین

حضرت علی(ع): آن کسی که پژوهش را استمرار نمی بخشد از درک دانش بی نصیب است ...

بشارت دین

حضرت علی(ع): آن کسی که پژوهش را استمرار نمی بخشد از درک دانش بی نصیب است ...

خوردن نمک از روایات تا علم روز ...

  بسم الله الرحمن الرحیم 

 

در مطلب قبل اهمیت نمک در اداب دین با روایات مربوطه مشخص شد واینک در این مطلب اثبات علمی روایات

بسیاری از آداب و بایدها و نبایدهای دینی ما گذشته از حلال و حرام و مستحب و مکروه بودن، دارای فایده‌ها و یا آسیب‌هایی از نظر علمی می‌باشند.

در اسلام،دستورات زیادی در مورد خوردن نمک،به عنوان یک پیش غذا،وارد شده و به فلسفه وفواید آن نیز اشاره شده است

  

 

نمک قبل و بعد از غذا چگونه و با چه مکانیسمی از بیماری ها پیشگیری و یا آنها را درمان می کند؟

در بادی امر به نظر می رسد اثر نمک قبل و بعد از غذا یکسان و اثر آن فقط از بین بردن میکروب ها باشد در صورتی که چنین نیست و ما در دو قسمت اثرات متفاوت آن را شرح خواهیم داد:

قسمت اول: اثر نمک قبل از غذا

نمک قبل از غذا با دو مکانیسم کاملاً متفاوت در پیشگیری و درمان بیماری ها عمل می کند.

1ـ‌ نمک همچنانکه در آزمایشگاه کلیه دستجات میکروارگانیسم ها را از بین می برد در دهان و گلو نیز همین اثر را دارد. یک تجربه هفده ساله و آزمایشی که ما برای اولین بار انجام دادیم این بود که اولاً؛ افراد بیشماری که مورد تجربه قرار گرفتند هرگز مبتلا به گلودرد نشدند و آزمایش نشان داد که افراد عامل به این دستور بهداشتی هیچ نوع میکروبی در گلو و دهان خود نخواهند داشت در صورتی که همانطور که قبلاً نوشتیم در یک گرم بزاق بطور معمول تا یکصد میلیون باکتری وجود دارد.

اثر دوم تناول نمک قبل از غذا تحریک حس ذائقه می باشد. در علوم پزشکی از نمک بعنوان قویترین محرک چشایی قابل استفاده و در دسترس همگان نام برده شده است. محتمل است این اثر دوم نمک قبل از غذا از اثر اولش بیشتر باشد و با شرحی که خواهد آمد خواننده عزیز متوجه خواهد شد که تحریک حس ذائقه بوسیله نمک به اثر اولش بیشتر باشد و با شرحی که خواهد آمد متوجه خواهد شد که تحریک حس ذائقه بوسیله نمک هم به اثر اول که ذکر شد کمک کرده و هم اثرات ثانوی بر آن مترتب است که از اهمیت شایان توجه برخوردار می باشد.

اثر و نتایج نمک قبل از غذا در از بین بردن میکروب ها وقتی تجربه و آزمایش نتیجه اش این باشد که دهان و گلو عاری از میکروب شده و افراد عامل مبتلا به گلودرد نشده اند فقط کسانی که از علوم و رشته های مختلف پزشکی اطلاع داشته باشند اهمیت قضیه را درک خواهند کرد. مختصر آنکه هر کس بتواند کاری کند که دهان و گلوی او عاری از میکروب ها و یا به اصطلاح استریل باشد بطوری که از متون و کتب پزشکی برمی آید آن شخص از ابتلا به تعداد کثیری از بیماری ها مصون خواهد بود که در اینجا فقط اشاره ای به یکی دو مورد از آن بیماری ها نموده بقیه را فهرست وار بیان خواهیم کرد.

گلودرد (آنژین) همانطور که همگان می دانند یکی از شایعترین بیماری ها است که هم در حدیث آمده بود و هم بطور تجربه بر ما ثابت شد که نمک از آن جلوگیری می کند و یکی از بیماری های متعددی که در تعقیب آنژین و البته در عده قلیلی از مبتلایان پیدا می‌شود تب رماتیسمی و یا رماتیسم حاد مفصلی و بیماری های رماتیسمی قلب می‌باشد.

بیماری های رماتیسمی قلب

بیماری های رماتیسمی قلب همانطور که از عنوان آن پیداست یک بیماری نیست و شامل چندین بیماری می باشد. بیماریهای رماتیسمی قلب از مسائل مهم طب جدید می باشد. اگر ما بگوییم نمک قبل از غذا از کوری و نابینائی، سکته و مرگ و میر جلوگیری خواهد کرد موجب شگفتی و تعجب خواهد شد. البته برای دانش آموختگان پزشکی باور کردنش بسیار آسان است و برای سایرین توضیحات ذیل مطلب را روشن خواهد کرد.

در بیماری های رماتیسمی قلب تمام قسمت های قلب مبتلا می شوند، یعنی دریچه ها - پریکارد (پرده بیرونی قلب) ـ میوکارد (قسمت عضلانی قلب ـ آندوکارد (پرده درونی قلب).

بیماری دریچه ها شامل تنگی میترال ـ نارسایی میترال ـ تنگی آئورت ونارسائی آن و همینطور دریچه تری کوسپید (دریچه سه لتی) نیز مبتلا می شود.

در تنگی دریچه میترال خون در دهلیز چپ بیمار لخته می شود، این لخته در جریان خون قرار می گیرد و به اعضاء مختلف می رود. این لخته در یکی از عروق یکی از اعضاء موجب انسداد شریان آن عضو می شود. لخته خون اگر در یکی از عروق مغز ایجاد انسداد کند موجب سکته مغزی می گردد و اگر در عروق ریه باشد سکته ریوی و در طحال سکته طحالی و در کلیه باعث سکته کلیوی می شود و بالاخره این لخته خون ممکن است در یکی از عروق چشم ایجاد انسداد نموده موجب کوری و نابینائی ناگهانی گردد. پس بطور خلاصه در اثر باکتری استرپتوکک بتاهمولتیک گروه آ، آنژین پیدا می شود. در عده ای بدنبال آن بیماری های رماتیسمی قلب و در تعقیب آن سکته و نابینائی هم ممکن است باشد. البته آشکارا واضح است نمک از همه انواع سکته ها و نابینائی ها پیشگیری نخواهد کرد. بقیه بیماری ها و عوارض ناشی از بیماری های رماتیسمی قلب بعداً در ضمن فهرست بیماری هایی که نمک از آنها جلوگیری می کند خواهد آمد. بد نیست بدانید فقط در ایالات متحده آمریکا طبق آماری که خود آنها داده اند 15 تا 20 درصد کودکان آمریکایی در دهان و گلوی خود استرپتوکک بتاهمولتیک گروه آ دارند و بیش از یک میلیون نفر مبتلا به بیماری های رماتیسمی قلب هستند (نقل از کتاب طب داخلی سیسیل) ـ بعضی نژادها و در بعضی کشورها استعداد برای ابتلاء به بیماری های رماتیسمی قلب بیشتر است. در استان اصفهان طبق آمار مردم نجف آباد ـ خمینی شهر و روستای کوشک بیش از سایر شهرها و روستاهای این استان استعداد ابتلاء به بیماریهای رماتیسمی قلب دارند.

از بیماری های دیگری که از عوارض آنژین (ورم لوزه حاد) پدید می آید یکی سینوزیت و دیگری اتیت (عفونت گوش میانی) می باشد. در سینوزیت گاه عفونت به چشم اثر کرده و موجب نابینائی می شود. سینوزیت حاد در مواردی مزمن می شود و درخانم ها بویژه موجب ضعف اعصاب (نوراستنی) می شود. پس اگر بگوییم نمک از یک مورد دیگر از نابینائی ها و ضعف اعصاب پیشگیری می کند (البته نه همه موارد ضعف اعصاب) سخنی به گزاف نگفته ایم. عفونت سینوس ها گاه به مغز راه یافته موجب آبسه مغز می شود.

آیا نمک از کری و اختلالات شنوایی هم پیشگیری می کند؟ جواب مثبت است. یکی از بیماری هایی که از عوارض آنژین شمرده شده اتیت (عفونت گوش) می باشد که در مواردی منجر به کری می گردد. در بیماری سرخچه که ویروس آن از دهان یک فرد به فرد دیگر منتقل می شود چنانچه زن حامله مبتلا به این بیماری شود از عوارض آن بیماری های مادرزادی قلب و کری مادرزادی ذکر شده است. بنابراین نمک می تواند از ابتلاء به بیماری های مادرزادی قلب ـ کری مادزادی و غیر مادرزادی نیز جلوگیری کند. و این مطلب بخوبی از آنچه که در صفحات 103، 104و 116 ترجمه کتاب (کارنت) آمده است استنباط و فهمیده می شود. نمک قبل و بعد از غذا نمی گذارد ویروس سرخک و سرخچه نیز در دهان وجود پیدا کند و نتایج مترتب بر آن معلوم است.

فهرستی از سایر بیماری هایی که نمک پیشگیری می کند ...

در این قسمت ما به شرح بیماری های دیگر نخواهیم پرداخت و فقط ذکر نام بیماری ها و صفحه ی مربوط ترجمه کارنت (تشخیص و درمان طبی بیماریها) اکتفا خواهیم کرد و قبل از آن در اینجا حدیث دیگری را از پیامبر اکرم (ص) از کتاب طب و درمان در اسلام ترجمه مرحوم جواد فاضل می آوریم که در آنجا می فرمایند:

«کسانی که قبل از غذا اندکی نمک می چشند از ابتلای آنها به ۳۳۰ بیماری پیشگیری می کند.»

این حدیث با حدیث دیگری که در آغاز این بحث آمد این تفاوت را دارد که در اینجا دیگر نگفته اند آسانترین آن بیماری ها جذام می باشد و با آنچه که از کشفیات علوم پزشکی برمی آید بیش از 217 بیماری را از کتب استخراج کرده ام که تعدادی از این بیماری ها فوق العاده مهم بوده و خطرناک و مهلک می باشند و شماری دیگر از آنها اهمیت کمتری دارند.

و اما فهرست بیماری هایی که نمک از آن پیشگیری می کند از ترجمه کتاب کارنت با ذکر صفحه مربوطه آمده است بشرح ذیل:

1ـ کرم خوردگی دندان، 2ـ تغییر رنگ دندان، 3‌ـ آبسه دور ریشه دندان، 4ـ استئومیلیت فک، 5ـ سلولیت، 6ـ بیماری نسوج دور دندان و پیوره، 7ـ عفونت و نسان، 8ـ آبسه کناری دندان، 9ـ بوی بد دهان، 10ـ احتمالاً استوماتیت آفتوز، 11ـ استوماتیت (دهان درد)‌هرپسی، 12ـ برفک دهانی، 13ـ ورم غدد بزاقی، 14ـ تورم زبان یا گلوسیت، 15ـ فارنژیت (ورم حلق) ساده حاد، 16ـ فارنژیت مزمن، 17ـ اتیت حاد میانی (عفونت گوش، 18ـ رینیت ورم و التهاب بینی، 19ـ سینوزیت حاد، 20ـ آبسه اطراف لوزه، 21ـ آبسه نسوج عمقی گردن، 22ـ نفریت و گلومرولونفریت حاد (ورم حاد کلیه)، 23ـ چرکی شدن غدد لنفاوی گردن، 24ـ استئومیلیت حاد چرکی، 25ـ پنومونی یا ذات الریه، 26ـ ادنوئیدیت مزمن، 27ـ آنژین لودویگ یا سلولیت کف دهان، 28ـ آبسه پشت حلق، 29ـ آبسه کنار حلق، 30ـ انسداد حنجره و مجرای تنفس، 33ـ کری انتقالی، 34ـ اتیت مزمن گوش میانی (عفونت چرکی گوش، 35ـ ماستوئیدیت حاد، 36ـ لابیرنتیت، 37ـ مننژیت که ممکن است بدنبال عفونت گوش میانی (اتیت حاد میانی) و سینوزیت فرونتال پدید آید 38ـ اتیت سرو، 39ـ فلج عصب فاسیال یا صورتی، 40ـ آبسه اپیدورال (آبسه فوق سخت شامه مغز، 41 و 42 و 43ـ آبسه مغزی ـ ترومبوز سینوس سیگموئید و آبسه سوبدورال یا آبسه زیر سخت شامه مغز، 44ـ سندرم منیر، 45ـ پاره ای از موارد سرماخوردگی و عوارض آن، 46- سلولیت انساج کاسه چشم و آبسه این ناحیه، 47ـ خون دماغ بعلت ابتلاء به تب رماتیسمی و یا عفونت های بینی ، 48ـ شوک عروقی، 49ـ فولیکولیت لب بالا، 50ـ سرفه موقعی که علامت بیماری دریچه میترال قلب یا عفونت گوش (اتیت) و یا عفونت های دهان و حلق می باشد، 51ـ آسم: در صفحه 126 ترجمه کتاب کارنت می نویسد: «حدود 50 درصد بیماران مبتلا به آسم به نوع غیراتوپیک یا داخلی آستم گرفتارند که در این شکل بیماری عوامل مصونیتی دخالتی ندارند و محرک های مخاط برونش، عفونت ها، مواد استنشاقی محرک ـ هوای سرد ـ ورزش و کار بدنی و حالات هیجانی هستند و در همان صفحه در دنباله مطلب می گوید بیماری آسم با حمله های تکراری تنگ نفس ـ سرفه و خلط موکوئید غلیظ و چسبنده مشخص می شود. این حملات معمولاً با خس خس کردن در هنگام بازدم همراه است که گاه بدون گوشی هم شنیده می شود. سرفه گاه شدید و متوالی است. لیکن معمولاً از علائم اصلی و برجسته بشمار نمی رود. این علائم ممکن است شدتی متوسط یا خفیف داشته باشد و تنها هنگام بروز عفونت های تنفسی ظاهر شود و بر عکس گاه ممکن است به قدری شدید باشد که حیات بیمار را دچار مخاطره کند.»

از مطالب فوق آشکارا واضح است که عفونت ها در بیماری آسم و حملات این بیماری دخالت دارند و ما در صفحات آینده توضیح خواهیم داد که نمک چگونه و با چه مکانیسمی از عفونت های ریه و سایر اعضاء بدن که دور از ناحیه دهان و حلق هستند جلوگیری می کند و خواهیم گفت که به احتمال زیاد از تعداد دیگری از عوامل مولد آسم نیز جلوگیری می کند. 52ـ برونشیت و برونکوپنومونی افرا مبتلا به سیلیکوز، 53ـ پلورزی فیبرینی که عارضه پنومونی یا ذات الریه می باشد و مردم اصطلاحاً به آن آب آوردن ریه می گویند و اشکال مختلف درد، 54ـ آمپیم (عارضه پنومونی)، 55ـ و 56ـ آندوکاردیت و پریکاردیت از عوارض ذات الریه، 57ـ آرتریت پنوموککی، 58ـ فیبروز ریه، 59ـ پنومونی ناشی از کلبسیلا در جریان درمان پنومونی ها با آنتی بیوتیک ،60ـ آبسه ریه،61ـ برونشکتازی یا اتساع برونش ها،62ـ مدیاستینیت حاد،63ـ نارسائی قلب در کوارکتاسیون آئورت در اطفال بعلت آندوکاردیت عفونی (و یا در تعقیب گلومرولونفریت حاد (ورم حاد کلیه) که خود در عده ای از افراد و بخصوص کودکان مبتلا به آنژین استرپتوککی پیدا می شود، 64ـ نارسائی احتقانی قلب بعلت ابتلا به تب رماتیسمی،65ـ آریتمی های قلبی (بی نظمی ضربان قلب) بدنبال تب رماتیسمی، 66ـ پریکاردیت با ترشح زیاد مایع در تب رماتیسمی، 67ـ پنومونی رماتیسمی، 68ـ آمبولی و انفارکتوس ریه، 69ـ تنگی دریچه میترال، 70ـ ادم حاد ریه متعاقب تنگی میترال، 72ـ واریس های مخاطی ریز برونش و هموپتیزی یا خلط خونی متعاقب تنگی میترال، 73ـ فیبریلاسیون دهلیزی بدنبال تنگی میترال، 74ـ آمبولی های بزرگ مغز و احشاء و شرائین محیطی متعاقب تنگی میترال، آمبولی به معنای حرکت لخته خون در شرائین می باشد که قبلاً مختصر توضیحی دربارة‌ آن داده شد و موجب سکته های مختلف و نابینائی و غیره می شود. 75ـ نارسائی بطن راست قلب بعلت تنگی میترال، 76ـ نارسائی دریچه میترال، 77ـ نارسائی بطن چپ قلب بدنبال نارسائی میترال  یا در تعقیب تنگی آئورت، 78ـ نارسائی بطن راست در تعقیب نارسائی میترال، 79ـ نارسائی کامل قلب بدنبال نارسائی میترال و نارسائی مهلک قلب ، 80ـ کالسیفیکاسیون دریچه میترال در تعقیب نارسائی و تنگی میترال، 81ـ تنگی دریچه ائورت و متعاقب آن آنژین صدری (دردهای قلبی) ـ سنکوپ ـ سکته قلبی (انفارکتوس میوکارد) و مرگ ناگهانی، 82ـ عوارض تعویض دریچه قلب که عبارتند از: اختلالات دژنراتیو ـ آندوکاردیت جابجا شدن دریچه ـ آمبولی ـ نشت کردن دریچه ـ آنمی همولیتیک و ندرتاً مرگ ناگهانی.

یادآوری: بدیهی است وقتی که آنژین با نمک پیشگیری میشود دیگر نه ابتلاء به بیماریهای متعدد رماتیسمی قلب خواهد بود و نه در تعویض دریچه قلب عوارض ان را خواهیم داشت و هم هزینه چند میلیونی برای تعویض دریچه قلب بر ما تحمیل نخواهد شد.

83ـ نارسائی آئورت، 84ـ نارسائی حاد دریچه آئورت در دیسکسیون آئورت یا سوراخ شدن لت ها در جریان آندوکاردیت عفونی، 84ـ تنگی دریچه سه لتی، 85ـ آسیت یا آب آوردن شکم، 86ـ سیروز قلبی (سیروز کبدی ناشی از نارسائی قلب، 87ـ نارسائی دریچه سه لتی، 88ـ پنومونی عودکننده در ضایعات دریچه تری کوسپید، 89ـ نفریت (ورم کلیه) ایمون کمپلکس،در آندوکاردیت تحت حاد، 90ـ‌ نارسائی کلیه در آندوکاردیت تحت حاد، 91 و 92ـ آئوریسم های قارچی و انفارکتوس های عفونی در آندوکاردیت تحت حاد، 94ـ اختلال بینائی بطور ناگهانی در آندوکاردیت حاد.

تذکر: اختلال بینایی در اینجا (آندوکاردیت حاد) با کوری ناگهانی در تنگی دریچه میترال متفاوت است. 95، 96، 97، 98، 99 و 100 ـ آفازی (لال شدن) ـ درد شکم (آمبولی طحال ـ مزانتر) ـ درد کلیه ها (آمبولی کلیه) ـ همی پلژی یا فلج نیمه بدن ـ اورمی (ازدیاد اوره خون) ـ آنمی یا کم خونی که اینها در تعقیب آندوکاردیت حاد پدید می آیند،101ـ آندوکاردیت قارچی متعاقب نصب دریچه مصنوعی، 102ـ میوکاردیت حاد و شدید (تورم عضله قلب) متعاقب تب رماتیسمی و دیفتری، 103ـ میوکاردیت و پروسی، 104ـ سندرم استوکس آدرمس متعاقب میوکاردیت، 105ـ آمبولی و مرگ ناگهانی متعاب میوکاردیت.

اینک تعداد دیگری از بیماریها که نمک از آن پیشگیری می کند با استفاده از کتاب طب داخلی هاریسون قسمت بیماریهای عفونی ـ باکتری ها ترجمه دکتر فریدون ملک زاده درج می شود

106ـ مخملک، 107ـ یرقان، 108ـ آبسه کبدی، 109ـ عفونت استرپتوککی مقعد و واژن، 110ـ باد سرخ، 111ـ کنژ نکتیویت یا ورم ملتحمه چشم، 112ـ لاگوفتالموس، 113ـ کراتیت یا عفونت قرنیه چشم، 114ـ اولسراسیون قرنیه، 115ـ کوری.

116ـ فلج دست، 117ـ آمیلوئیدوز، 118ـ سل، نمک با چند مکانیسم مختلف از بیماری سل پیشگیری می کند که در مباحث آینده خواهد آمد. 119ـ مننگوکوکسمی و سندرم واترهوس فریدریشن، 120ـ مننژیت مننگوککی، 121و 122 و 123 و 124 و 125 و 126 و 127ـ که عوارض بیماری اخیر می باشد و عبارتند از: هرپس لابیالیس ـ هیدروسفالوس ـ ناپایداری احساسی ـ بی خوابی ـ پشت درد ـ از بین رفتن حافظه و دشواری در تمرکز فکری، 128ـ آنمی همولیتیک حاد و اتوایمون اکتسابی در اثر سپتی سمی استرپتوکک همولیتیک، 129ـ لنفادنیت مزآنتریک حاد، 130ـ بعضی انواع سل بیوشیمی، 131ـ اکتینومیکوز، 132ـ نارسایی قلب، 133ـ کوری و نارسایی بینایی که در اینجا در جذام و مواردی از آن در اثر عفونت ها و سوء تغذیه پدید می آیند و نمک با پیشگیری جذام و تا حدود زیادی با پیشگیری از سایر موارد از کوری و اختلالات نابینایی جلوگیری می کند و همانطور که خواننده عزیز توجه نموده اند نمک از بسیاری از علل نابینایی پیشگیری می کند. طبق آمار منتشره توسط سازمان جهانی بهداشت در تمام دنیا حدود 20 میلیون نفر دچار کوری کامل و میلیون ها بیشتر از این دچار نابینایی نسبی شدید هستند که در زندگی مشکلات شدید بینایی دارند ـ در ایالات متحده آمریکا حدود 500 هزار کور قانونی وجود دارد که نیمی از آنها سنشان متجاوز از 65 سال است.

134ـ کولیت موکومابرانوز که علت شایع آن مصرف آنتی بیوتیک ها است، 135ـ نفریت های کانونی در تعقیب آنژین ـ التهاب حلق ـ پنومونی (ذات الریه) و سپتی سمی، 136ـ آرتریت چرکی در اثر عفونت با استافیلوکک به علت مصرف آنتی بیوتیک، 137ـ ایجاد عفونت قارچی در اثر آنتی بیوتیک تراپی طولانی و درمان با گلوکوکورتیکوئیدها، 138ـ برونشیت در تعقیب سینوزیت، 139ـ آبسه مغزی در اثر بیماری های عفونی عمومی یا برونشکتازی ـ سینوزیت واتیت، 140ـ‌ میوکاردیت عفونی در اثر مخملک ـ آنژین ـ پنومونی ویروسی ،141ـ سیاه سرفه ، 142ـ سرخک، 143ـ برص (پیسی): از شش بیماری که در مقدمه این نوشتار در ضمن درج حدیث آمده بود برای پنج مورد آن دلائل کافی با مراجعه به کتب پزشکی برای نویسنده حاصل شد که نمک از آنها جلوگیری می کند. لکن چون هنوز علت ابتلا به پیسی در طب جدید معلوم نشده است ما با اتکاء به حدیث موثق از رسول اکرم (ص) معتقدیم نمک از پیسی نیز جلوگیری می کند: نکته قابل ذکر دیگر اینکه باز حدیی از آن بزرگوار داریم که می فرمایند: «غذا خوردن با وجود سیر بودن باعث ابتلا به پیسی می باشد» شاید روزی پژوهشگران بر روی این مطلب تحقیق کرده بتوانند مکانیسم ابتلا به این بیماری را که هنوز هم در طب جدید درمانی برای آن ندارند بیابند. نکته مسلم آنست که کسی که با وجود سیر بودن غذا بخورد به بیماری یا بهتر بگوییم به بیماری های دیگری به غیر از پیسی مبتلا خواهد شد که آنها نیز ممکن است سخت و ناعلاج باشند: 144ـ جذام (هاریسون ـ بیماری های عفونی) عامل بیماری جذام یا باسیل هانسن نیز از دهان یک فرد مبتلا به فرد دیگری منتقل می شود و در احادیث نیز آمده است که هنگام صحبت با یک نفر جذامی فاصله کمتر از دو ذارع نباشد. 145ـ بیماریهای روانی: در اتیولوژی و علت پاره ای از بیماری های روانی عفونت ها را دخیل دانسته اند (فصل بیماری های روانی کتاب کارنت)، 146ـ عفونت جوانه های ادنوئیدی، 147ـ سرطان تیروئید (که در اثر درآوردن لوزه ها پیدا می شود. از صفحه 18 شماره بیست و یکم مجله دانشکدة پزشکی اصفهان بدیهی است هرگاه از نمک قبل و بعد از غذا استفاده شود هرگز احتیاج به درآوردن لوزه ها نخواهیم بود. 148ـ استئومیلیت چرکی مزمن (چرک کردن استخوان)، 149ـ آبسه نسوج نرم عارضه استئومیلیت حاد چرکی، 150ـ شکستگی مرضی استخوان (شکستگی خودبخودی استخوان) 151ـ آرتریت چرکی از عوارض استئومیلیت حاد چرکی، 152ـ کارسینوم سلول های اپی تلیان یا فیبروسارکوم (دو نوع از انواع سرطان ها، 153ـ قطع عضو مبتلا در استئومیلیت، 154ـ احتمالاً گاستریت اتروفیک (1366 مرگ مینوال)، 155ـ سرطان معده ، در صفحات آینده در مورد پیشگیری سرطان ها به وسیله نمک توضیح داده خواهد شد. در زنان حامله دوازده مورد از بیماری ها را که اضافه بر سایر موارد که عمومیت دارند و نمک قبل و بعد از غذا جلوگیری می کند، مطالب ذیل از کتاب «پزشک بانوان» تألیف پروفسور محمد حسین حاجبی با ذکر صفحات مربوطه آمده است. 156ـ سرماخوردگی و عفونت های مجاری فوقانی تنفسی در زنان حامله که دوره این بیماری ها در حاملگی طولانی می باشد، 157ـ پنومونی در زنان حامله که موجب مرگ مادر و جنین می شود.، 158ـ آنفلوآنزا در زن حامله که موجب مرگ و میر مادر و جنین می شود، 159ـ بیماری های مادرزادی قلب در اثر ابتلای مادر حامله به سرخچه، 160ـ سقط جنین در اثر ابتلای مادر به مخملک، 161ـ نقائص مادرزادی چشمی در ابتلاء زن حامله به سرخچه، 162ـ نارسائی قلب در زنان حامله در اثر عفونتهای تنفسی، 163ـ جلوگیری از کاهش ترشح شیره معده و نتایج سوء مترتب بر آن در زن حامله، 164ـ سوزش معده (در زنان حامله)، 165ـ سقط خودبخودی و سقط درمانی بعلت ابتلاء زن حامله به گلومرولونفریت حاد، 166ـ کره (داء الرقص) حاملگی، 167ـ تلخی دهان در اثر بیماری های عفونی دهان و دندان و ناراحتی های دستگاه گوارش، 168ـ هیپوکلریدری پولیپ معده، 169ـ گاستریت حاد چرکی ـ عفونت جدار معده در اثر میکروب هایی نظیر استرپتوکک ـ کلی باسیل ـ‌ پنوموکک یا با سیلوس سوبتیلیس، 171ـ گاستریت حاد ساده با منشاء خارجی از جمله میکروب ها و سموم آنها، 172ـ گاستریت مزمن، 173ـ اریون.

یادآوری: اریون ـ سرخچه ـ سرخک ـ آبله ـ آبله مرغان ـ دیفتری ـ سیاه سرفه ـ آنفلوآنزا و بسیاری بیماری های ویروسی و باکتریایی و همچنین بیماری سل همانطور که قبلاً نیز گفته ایم از دهان و گلو و بینی یک فرد بیمار بوسیله صحبت کردن ـ عطسه و سرفه وقتی فاصله آنها نزدیک باشد (کمتر از یک متر) به یک فرد سالم منتقل شده او را مبتلا می کند. ضمناً یادآور می شویم همانطور که با نمک قبل و بعد از غذا موفق شده ایم میکربهای دهان و گلو را از بین ببریم مسلماً باید میکروب های بینی را نیز از بین ببریم که شرح و چگونگی آن بعداً خواهد آمد.

بیماری آنفلوآنزا در سال 1918 میلادی بیست میلیون کشته از خود به جای گذاشت.

174ـ پولیومیلیت (فلج اطفال)، 175ـ دیفتری حنجره، 176ـ عوارض سیاه سرفه از جمله پنومونی منجر به مرگ و فلج های مختلف و تشنج، 177ـ بلوک دستگاه هدایت دهلیزی بطنی قلب یا بلوک دسته هیس و شاخه های آن، 178ـ بلوک سینوسی دهلیزی، 179ـ مدیاستینیت حاد، 180ـ هموتراکس، 181ـ پلوزری ترشحی، 182ـ آنسفالوپاتی هیپرتانسیو عارضه گلو مرولونفریت حاد، 183ـ نارسائی مزمن کلیه، استوپور و اغماء، 185ـ سرگیجه، 186ـ کمردرد در نتیجه استئومیلیت فقرات بدنبال عفونت دستگاه تنفسی، 187ـ پلی نوریت یا تورم چندین عصب، 188ـ سندرم لندری گلین باره، 189ـ اختلالات روانی عضوی یا سندرم مغزی عضوی،190ـ نارسائی حاد غده فوق کلیوی،191ـ هیپرآلدوسترونیسم ثانویه در تعیب نارسائی قلب، 192- جلوگیری از پیدایش عفونت های بیمارستانی که در اثر استعمال آنتی بیوتیک ها پیدا می شوند، 193ـ جلوگیری از ابتلاء به بیماری های عفونی در افرادی که دچار نقص مصونیتی هستند، 194ـ195ـ کم خونی ازتمی، 196ـ کوریوگلوبولینمی، 198ـ بعض اقسام کهیر، 199ـ پورپورا و پورپوراترومبو سیتوپنیک ایدیوپاتیک خونریزی های کشنده مغزی ـ خونریزی بینی ـ دستگاه گوارش و مجاری ادرار که ممکن است شدید و خطرناک باشد، 200ـ فلج عضلانی، 201ـ مواردی از تهوع و استفراغ، 202ـ پارگی مری و معده در تعقیب استفراغ، سنگ کلیه اصولاً در تشکیل هسته اولیه سنگ های کلیه ـ کیسه صفراء و غیره میکروب ها را دخیل دانسته اند و غالباً میکروب ها از گلو و دهان وارد جریان خون شده و به سایر اعضاء می روند. 204ـ فقدان ادرار (آنوری) در اثر مخملک،206ـ جلوگیری از پوسیدگی دندان در حاملگی،205ـ آبله مرغان، 207ـ بیماری انکلوزیون سیتومگالیک، 208ـ طاعون (بطور نسبی) که نمک از پنومونی ثانویه بیماری که با ترشح بزاق از فردی به فرد دیگر منتقل می شود پیشگیری می کند، 209ـ اپی گلوتیت حاد ،210ـ عفونت فضای ماستیکاتور، 211ـ عفونت فضای فارنگوماگزیلر یا حلقی فکی،212ـ اپولیس با سلول های ژآنت و اپولیس مربوط به حاملگی، 213ـ آبسه فرونتال یا آبسه قسمت پیشانی مغز عارضه سینوزیت فرونتال، 214ـ آبسه اپی دورال یا فوق سخت شام مغز عارضه سینوزیت فرونتال، 216ـ پولیپ های مخاط بینی، 217ـ استئومیلیت (عفونت چرکی) فک فوقانی عارضه سینوزیت فکی 218ـ تار شدن دید ـ دوبینی یا درد پشت چشمی که از عوارض سینوزیت می باشد، 219ـ سلولیت اربیت یا عفونت کاسه چشم، 220ـ اگزوفتالمی شدید و کموزیس عارضه سینوزیت اتموئید، 221ـ آبسه پری اربیتال، 222ـ آبسه زیر دورمری یا زیر نرم شامه مغز، 223ـ استئومیلت جمجمه، 224ـ سپتی سمی،225ـ موکوسل و پیوسل،226ـ بیماری های ناشی از آلودگی هوا ـ تشدید بیماری برونشیت مزمن ـ بیماری های انسدادی ریوی ـ آمفیزم و آستم برونشیک و بیماری های مواد سرطان زا موجود در هوا، 227ـ بیماری نوما

آیا نمک از شکستگی استخوان نیز جلوگیری می کند؟!

بسیاری از بیماری هایی که نامی از آنها آمد و گفتیم که نمک قل و بعداز غذا از آنها جلوگیری می کند ممکن است موجب تعجب و شگفتی خوانندگان عزیز شود. ما به پاره ای از نمونه های آن اشاره کردیم و متوجه شدیم که تعدادی از کوری ها و کری های مادرزادی و غیر مادرزادی در اثر میکروب های دهان و گلو پیدا می شوند که شرح پیشگیری از آنها با نمک گفته شد. اکنون نمونه دیگری یعنی شکستگی استخوان را مورد توجه قرار داده ببینیم آیا نمک می تواند از شکستگی استخوان هم جلوگیری کند یا خیر؟!

شکستگی استخوان معمولاً در اثر ضربه و تصادف پیدا می شود. بدیهی است ما نمی گوییم نمک از این نوع شکستگی پیشگیری می کند. اما یک شکستگی دیگر داریم که به آن شکستگی پاتولوژیک (مرضی) می گویند. در این نوع شکستگی بدون آنکه ضربه و یا تصادف در کار باشد در یک حرکت عادی و نشست و برخاست شکستگی استخوان بوجود می آید. اما چگونه؟ علاقه مندان برای اطلاع کامل می توانند به صفحات 116 و 577 ترجمه کارنت و سایر کتب پزشکی مراجعه نمایند. لکن مختصر آنکه: میکروب ها در یک فرصت مناسب شخص را مبتلا به آنژین استرپتوککی می نمایند. درعده ای از مبتلایان میکروب از محل لوزه و گلو وارد خون شده، جریان خون میکروب را به استخوان می برد و استرپتوکک روی استخوان قرار گرفته ایجاد عفونت چرکی استخوان می نماید و موجب استئومیلیت می شود. شخص مبتلا به بیماری استئومیلیت معمولاً سالها بیماری او ادامه پیدا می کند. هرچند وقت یکبار بیماری شدت پیدا کرده اقدام به عمل جراحی روی استخوان می نمایند. توان و کارآیی بیمار بسیار کم شده و در مواردی با گذشت زمان بیمار مبتلا به شکستگی خودبخودی (پاتولوژیک) می شود. در مواردی نیز استئومیلیت منجر به مرگ بیمار می شود. در اثر استئومیلیت خوردگی استخوان پیدا شده و مستعد شکستگی می گردد. با استفاده از حاصل زحمات و تحقیقات هزاران دانشمند و به اختصار اثر اول نمک قبل از غذا را نوشتیم. لکن اگر بخواهیم مطالب گذشته را در یک جمله خلاصه کنیم باید بگوییم:

نمک قبل از غذا هرگز اجازه نمی دهد میکروبی در دهان و گلو دوام بیاورد و از این رهگذر از تعداد کثیری از بیماری های مهم و خطرناک پیشگیری می کند.

تا اینجا سر و کار نمک با میکروب بود که کلیه اعضای بدن ما را از جمله مغز، اعصاب و قلب که شریفترین و مهمترین اعضای بدن ما هستند از ابتلاء به بیماری هایی که قبلاً ذکر شد حفظ می کند. اکنون بر آن هستیم تا بشرح اثر دوم نمک قبل از غذا بپردازیم.

اثر دوم نمک قبل از غذا با تحریک حس ذائقه (چشائی) به احتمال بسیار قوی از اثر اول آن بیشتر است. نمک قبل از غذا با تحریک حس ذائقه تقریباً بر روی تمام اعضاء و جوارح ما بطور مستقیم یا غیر مستقیم اثر گذاشته و در از بین بردن میکرب ها چه در دهان و گلو و چه در اعضای دوردست شرکت دارد. نمک با تحریک حس ذائقه روی مغز، اعصاب، قلب و دستگاه تنفس، بر روی دستگاه گوارش و امعاء و احشاء و بر روی غدد با اثرات خاصی که دارد کلیه اعضاء بدن ما را در انجام وظایف مهم حیاتی شان یاری می دهد. تنها کسی می تواند بطور کامل بعمق مطلب و این اثرات پی برد که از ساختمان و تشریح و فیزیولوژی و طرز کار اعضای بدن اطلاع کامل داشته باشد. دانش پزشکی با همه کشفیات شگرفی که در طی یکی دو قرن اخیر داشته است هنوز مجهولات او خیلی خیلی بیشتر از معلومات آنست. 

  

الهم عجل لولیک الفرج 

به امید ظهور مهدی صاحب زمان که هزاران البته نزدیک است...

نظرات 1 + ارسال نظر
مصیب 26 فروردین 1392 ساعت 11:50 ب.ظ http://secret65.blogsky.com

سلام مطالب وبتان عالیه به وب منم سری بزنید

سلام
چشم سر میزنم
یا حق

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد