بسم الله الرحمن الرحیم
دین ستیزی و له له زدن سگ...
آیه 175 سوره اعراف از
کسی صحبت میکند که آیات خدا را دور انداخته و بجای آن پیوسته هوس خود را دنبال
کرده، و در ادامه آن آیه 176 چنین می گوید:
وَلَوْ شِئْنَا
لَرَفَعْنَاهُ بِهَا وَلَـکِنَّهُ أَخْلَدَ إِلَى الأَرْضِ وَاتَّبَعَ هَوَاهُ
فَمَثَلُهُ کَمَثَلِ الْکَلْبِ إِن تَحْمِلْ عَلَیْهِ یَلْهَثْ أَوْ تَتْرُکْهُ
یَلْهَث ذَّلِکَ مَثَلُ الْقَوْمِ الَّذِینَ کَذَّبُواْ بِآیَاتِنَا فَاقْصُصِ
الْقَصَصَ لَعَلَّهُمْ یَتَفَکَّرُونَ
و اگر می خواستیم او
را با آیات خود بلند می کردیم ولی او زمین گیر شد (یعنی اگر ما می خواستیم برای او
تصمیم بگیریم و انتخاب کنیم او را بلند می کردیم،
ولی انتخاب به او دادیم و او به زندگی و مال دنیا دل بست) و پیوسته هوس خود را دنبال نمود، بنابر این او مانند سگ میماند، اگر بار روی آن بگذاری له له می زند اگر هم آنرا رها کنی له له می زند.اینست نمونه کسانیکه آیات خدا را دروغ می پندارند. داستانهای واقعی را بگو با امید به اینکه اینها بیندیشند
تفسیر
فَمَثَلُهُ کَمَثَلِ الْکَلْبِ اِنْ تَحْمِلْ عَلَیْهِ یَلْهَثْ اَوْ تَتْرُکْهُ یَلْهَثْ
داستان او همچون داستان سگ هار است که اگر طردش کنى و برانى، یا رهایش کنى و نرانى به هرحال زبان از کام بیرون مىآورد؛ و این فرد نیز چه اندرزش دهى و یا ندهى گمراه است و حق را نمىپذیرند.
گفتنى است که همه حیوانات ممکن است در حال خستگى و ناتوانى بسیار زبانشان را بیرون آورند، امّا سگ در همه حال زبان از کام بیرون مىآورد؛ به همین جهت است که قرآن دانشمند خودکامه و تاریکاندیش و توجیهگر ستم و خشونت را به سگ هار تشبیه مىکند.
در آیه دیگرى در مورد این گونه عناصر تیره بخت مىفرماید: «سواءٌ علیکم أدعوتموهم أم أنتم صامتون» چه آنان را به راه حق و عدالت فراخوانید و یا خاموش بمانید و نخوانید، براى شما یکسان است.
چرا تشبیه به سگ؟! چرا قرآن شریف دانشمندان توجیهگر ستم و خشونت و بیگانه از حقیقت و معنویت را به سگ تشبیه مىکند؟
در این مورد دیدگاهها متفاوت است:
ابو مسلم مىگوید: از این جهت عالم بى عمل و پاسدار ستم و فریب به سگ تشبیه شده است که این حیوان سمبل پلیدى و پستى و ناپاکى است، و قرآن با این بیان، پستى و فرومایگى چنین کسى را ترسیم مىکند.
و بدان دلیل بر بیرون آوردن زبان سگ از دهانش تکیه مىکند که عرب هنگامى که چیزى را به چیز دیگر تشبیه نمود، از پى آن به وصف «مشبّهٌ به» مىپردازد، گرچه آن وصف در «مشبّه» نباشد.
امّا به باور برخى، تشبیه دانشمندِ گمراه و بیدادگر به سگ بدان جهت است که این جانور هنگامى که زبان از کام بیرون آورد، آهنگ حمله و اذیت و آزار دارد، و اگر شما به او حمله برى یا او را به حال خود رها کنى، او به شما حمله خواهد آورد. فرد ستمکارى که با زبان خویش مردم را مىآزارد نیز این گونه است و به همین جهت به سگ تشبیه شده است. و منظور از واژه«لهث» در آیه شریفه، کنایه از پارس کردن سگ مىباشد.
از دیدگاه مجاهد آیه شریفه و مثال آن در مورد هر کسى است که قرآن را مىخواند، امّا به دستورات آن نمىاندیشد و عمل نمىکند؛ چنین کسى به سگ تشبیه شده است.
ذلِکَ مَثَلُ الْقَوْمِ الَّذینَ کَذَّبُوا بِایاتِنا
این وصف و داستان آن گروهى است که آیات ما را دروغ مى انگارند.
ابن عباسدر این مورد آورده است که: مردم مکّه هماره در این آرزو بودند که کاش خدا از سوى خود پیامبرى براى هدایت آنان مىفرستاد، امّا هنگامى که پیامبر گرامى فرمان بعثت یافت، آنان با این که هیچ تردیدى در پیامبرى و آسمانى بودن دعوتش نداشتند، او را تکذیب نمودند و در نتیجه خود را از نعمت هدایت محروم ساختند.
فَاقْصُصِ الْقَصَصَ لَعَلَّهُمْ یَتَفَکَّرُونَ.
پس اى پیامبر! داستان پیشنیان را برایشان باز گو، باشد که بیندیشند و درس عبرت گیرند و دست از عملکرد زشت و ظالمانه خویش بردارند و خویشتن را دچار بدبختى و نگونسارى نسازند.
*************************************
حرف علم چیست؟
له له زدن سگ تنفس سریع است با دهانی باز و با زبانی معمولاً افتاده به بیرون از دهان. سگ در حالت عادی میان 30 تا 40 نفس می زند و در حالت له له زدن میان 300 تا 400 نفس. سگ اغلب هنگام بالا رفتن دمای گرمای بدنش له له می زند تا خود را خنک کند، چون غده های عرقی کافی برای خنک نمودن خود ندارد، کمی در پاها دارد که برای خنک نمودن بدن آن کافی نیست.
بنابراین با له له زدن خود را خنک می کند. در نفس زدن هوای خنک وارد بدن میشود و هوای گرم از بدن خارج می شود و به این وسیله خود را تهویه و خنک میکند.
سگ علاوه بر دلیل فوق که بالا رفتن دمای گرمای بدن وی بود، بدلایل زیاد دیگری همچون تشنگی، شادی، خوشنودی، ناخوشنودی، برخورد ناگهانی با چیزی، کار و خستگی، درد های روانی و جسمی، اندوه و غیره نیز له له میزند.
آیه گفت نمونه کسانیکه آیات خداوند را دروغ می پندارند مانند سگ است که چه بار روی آن بگذاری و چه آنرا بحال خود واگذاری در هر حال له له خود را می زند. بنابر شناختی که از سگ داریم معنی این تشبیه اینست که فرد دین ستیز در هر حال دین ستیزی خود را دارد چه دین بنوعی با او کاری داشته باشد و چه نداشته باشد. ما امروزه درستی این گفته آیه را در غرب می بینیم. امروزه در غرب دین اساساً با کسی کاری ندارد، ولی دین ستیزان دین ستیزی خود را دارند.یعنی این از سرشت آنهاست...همانگونه که له له زدن سگ نیز از سرشت خود آن است و می تواند هیچ ربطی به کار و رفتار انسان با آن نداشته باشد. و سرشت انسان البته از نظر قرآن بدست خود انسان است.
صدق الله العلی العظیم
الهم عجل لولیک الفرج
....به امید ظهور امام مهدی که هزاران البته نزدیک است
سلام بله این آیه هم که می گوید (کل نفس بما کسبت رهینه)هر کس درگرو اعمال خویش است. آیه 38 سوره مدثر
می تواند موید این مطلب باشد.
بهشت نصیبتون.....
یا حق
سلام
بله درسته
یا حق